dinsdag 11 juni 2013

Maandverband bevat ook plastic. Zero Plastic Week: DAG 2


Dag twee; wat nu als je deze week menstrueert en niet voldoende maandverband en /of tampons in huis hebt? Lenen van andere mensen lijkt me dan de enige optie. Een typisch geval van de koop uitstellen dus. Of is er een andere –hygienische- optie? Maandverband bevat altijd plastic en is daar ook in verpakt. Twee maal. Het pak en per stuk. Een tampon lijkt dan een betere optie. Het bevat geen plastic en wordt verpakt in een kartonnen doosje. Maar per stuk zijn ze wel weer in plastic verpakt. Behalve de welbekende Tampax. Verpakt in papier, maar voorzien van een plastic inbrenghuls. 
 
Het uitstellen van kopen geldt voor veel producten bij deze actie. Maar het is toch goed om er bij stil te staan dat er sprake is van plastic in bijna elk product dat je koopt en gebruikt. En misschien vind je toch alternatieven of heb je het eigenlijk niet echt nodig.  Maar voor bovenstaande weet ik geen alternatief. 

Vanmorgen had ik om 11.00uur een afspraak. Ik wilde liever thee dan koffie gebruiken om de cafeine te vermijden. Helaas is elk theezakje bij het establishement waar de afspraak plaatsvond, verpakt in een kartonnen doosje, dat gewikkeld is in cellofaan. Heel luxe –inderdaad niet erg milieuvriendelijk, maar wel heel mooi dat doosje- en deze week geen optie. Decafe- iets wat ik vaker drink- was helaas ook niet mogelijk omdat de cafeine vrije koffie per pad gaat en de pads zijn per stuk verpakt in plastic. Geen cafeine vrije koffie dus en ik koos voor een gewone Latte. Maar ik realiseerde mij pas op de weg naar huis, dat de melk uit een verpakking komt met een plastic dop. Ik had dus voor een pure koffie moeten gaan of een glas jus d'orange of –mineraal- water. De jus d’orange wordt daar vers geperst, dus dat had gekund. #fail in twittertaal.

Ergens voel ik me zo een enorme aansteller, terwijl ik heel goed weet dat het wel belangrijk is om dit soort acties te doen. Het is vaak ook iets wat ik eigenlijk niet wil weten, dat het echt allemaal zo slecht is. Onwetendheid is a bliss. Je leven wordt veel gemakkelijker als je niet weet dat de aarde werkelijk opwarmt of dat er nog steeds kinderen gedwongen worden om onze thee en koffie te plukken –Ja echt, child trafficking, dus kinderontvoering in dit geval voor plantages, vindt vandaag de dag nog steeds plaats-. Daarom moeten we eigenlijk ook opletten welke koffie, thee, chocolade en kleding we kopen. Maar gemakkelijker wordt het er daardoor niet op. Gelukkig zijn er steeds meer producenten die onder druk van de consument en soms het eigen geweten, hun producten eerlijk verkrijgen. Al zijn we er nog lang niet.

Maar voor vandaag houd ik het bij plastic. Dit filmpje kreeg ik vandaag via een vriend. Hier zie je duidelijk de gevolgen van plastic in de oceaan, waar heel veel terecht komt. Ik ken het verhaal en ben zelfs niet -meer- geschokt door het filmpje, maar verschrikkelijk is het! En ik vind het belangrijk dat ik er iets mee doe. Uiteindelijk leef ik ook op deze wereld en draagt ook mijn leven bij aan de plastic soep die wij met ons allen creĆ«ren. Daarom doe ik mee met deze actie. Ik vind het gewoon mijn plicht. 

5 opmerkingen:

  1. Wat vind jij trouwens? Is dit overdreven in jouw ogen, zo'n plastic vrije week? Ik lees het graag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beetje flauw als ik als medestander reageer misschien... maar ik krijg hoofdzakelijk positieve reacties. Het valt nu pas echt op hoeveel er in plastic verpakt zit! Uiteraard scheidde ik het plastic al van het restafval (en propte plastic flesjes vol met plastic-tijdschrift-verpakkingen) maar om het echt niet meer te kopen is dus ook echt bijna onmogelijk. Uitstelgedrag... ik heb die led-lamp nodig, want geen licht, maar in plastic, dus maar een week langer zonder licht! Succes verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey teadrip, fijn juist dat je reageert. En precies!!) Wat betreft dat uitstelgedrag; daar voel ik me best een beetje slecht over. Maar zoals je zegt, het echt niet meer kopen lijkt onmogelijk :-S
    Vandaag kocht mijn buurman een lamp die wij beide nodig hebben en waar we de kosten van delen. Geen seconde over nagedacht natuurlijk. Die hadden we nodig en hij had even tijd om er een uit te zoeken en te kopen. Helaas zat de lamp in een plastic verpakking en dat bedacht ik me pas toen hij al uitgepakt en opgehangen was. ZUCHT...
    Jij ook succes!!!
    Jij ook succes!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Ruchama, Teadrip :) volgens mij heeft de Hema aardig wat lampen in papieren doosjes.
    Als dat niet zo is kun je misschien proberen om een fabrikant op te bellen en vragen of je een lamp zonder plastic kunt kopen :p ik las ook in een mail van Zero Plastic Week dat je de plastic verpakking terug kunt sturen naar de fabrikant met de melding dat je het product goed kunt gebruiken maar de verpakking niet etc.... maak er maar een mooi briefje van. Als jij, teadrip, ik en meer mensen dat gaan doen komt daar ook een goed signaal binnen.

    Ik zag vandaag bij een bloemist een paar vaasjes met een orchidee erin, als cadeau, 'lekker makkelijk' helemaal in een mega plastic geperste verpakking ( om het vaasje heen alsof het een giet-mal was..) belachelijk! nog erger; soep in plastic rol ( soort van grote smeerworst verpakking, van halve liter :(... it take's people like us to make the first steps... zelf als onze partner niet meedoet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Natasja ( :-) ),

    We hadden een buitenlamp nodig. Helaas komen die over het algemeen in plastic. Daarbij had ik me verder niet bemoeit met de aankoop. We hadden het erover gehad wat voor soort lamp we wilden hebben. Hij kocht hem, toen ik hem bekeek vond ik het een goede koop en pas later daalde het kwartje bij mij.. STOM!! Denk dat het kwam omdat ik hem niet zelf daadwerkelijk in de winkel had gekocht. Heb er echt totaal niet aan gedacht.
    Maar goed, ik blijf mijn best doen, maar een slippertje is zo gemaakt blijkt. En keep up the good work! Iemand moet ermee beginnen :)

    BeantwoordenVerwijderen