maandag 10 juni 2013

De Zero Plastic Week: DAG 1.



Even serieus, ik heb mij aangemeld voor de week waarin ik geen plastic koop in welke vorm dan ook. Heb je enig idee hoe moeilijk dat is? Vandaag is de eerste dag van de zeven dagen  waarin ik geen plastic mag kopen en ik ben zeer benieuwd.

Gelukkig hoef ik vandaag niet naar de winkel want voor deze dag is alles in huis. Een kort resumé; vandaag eet ik als avondeten Jasmijn rijst, drie kleuren paprika, courgette, tomaatjes met tonijn en misschien met nog wat rode bonen. Dat laatste hangt van mijn bui af. Overdag in ieder geval een appel en een nectarine, wat brood en waarschijnlijk een paar rijstwafels. Ik zal vandaag voornamelijk water en rooibos thee drinken.
De rijst kwam in een hele grote plastic zak. 25 kilo ineens betekent heel lang geen rijst kopen en ook nog eens een stuk beter dan 25 of meer losse pakken jasmijn rijst en goedkoper natuurlijk. Maar wel plastic. De paprika komt deels van mijn eigen paprika plant, maar voor een groot deel uit de supermarkt en zit opgesneden in mijn vriezer in een plastic zakje met zipper. Courgette heb ik ook in de vriezer en dat heb ik op dezelfde wijze verpakt als de paprika. Maar er ligt er ook nog één in de koelkast, zonder plastic, dus die zal ik eerst opsnijden. Wat ik niet gebruik zal ik bij de andere courgette in het plastic zakje met zipper doen. De tonijn, uiteraard ‘dolphin safe’, zit in een blikje, evenals de rode bonen. Geen plastic, wel niet zelf te scheiden afval, dat blik. De tomaatjes komen van mijn tomatenplantje dus zowaar geen plastic. Maar deze plant is niet zelf gekweekt en kwam ooit uit een plastic verpakking. Hij staat overigens ook in een plastic pot.

De appel en de nectarine; de eerste komt uit een plastic zak van de Zaanse gruter en de nectarine zit in een plastic bak met een netje eromheen die ook niet echt plastic vrij zal zijn. Het brood zit, net als de rijstwafels in een plastic zak. Ik eet geen margarine meer sinds ik mij realiseerde dat de ingredienten hiervan bijna overeenkomen met verf. Omdat ik vandaag niet thuis ben en hier geen echte boter heb zal ik een dagje zonder doen. Op het brood doe ik komkommer met een beetje zout. De komkommer van deze week zit niet in plastic, dus dat scheelt. Het water haal ik hier gewoon uit de kraan en het theezakje zat in een papiertje. Daar zet ik een hele pot mee en erger nog, voor de mensen die vinden dat een theezakje voor eenmalig gebruik is, als de pot bijna leeg is vul ik hem bij met gekookt water. Dat levert bijna twee potten rooibos thee op, op één zakje. De smaak blijft goed, goed voor de portemonnee en minder belastend voor het milieu. Maar het papiertje met het zakje zat in het doosje, en omdat doosje zat een plastic folie.

Vandaag wil ik tussendoor ook mijn nagels bijwerken. Nagellak eraf en nieuwe erop. De nagellakremover –met aceton en polysorbate- zit in een plastic flesje met plastic dop. De wattenschijfjes die ik gebruik voor het verwijderen van de oude lak zitten overigens ook in plastic verpakt. Straks doe ik weer nieuwe nagellak op mijn nagels. De lak zit in een glazen flesje met wederom een plastic dop. De hele dag door zal ik handcreme gebruiken –met UV bescherming- die ik gelukkig vorige week heb gekocht, want deze zit in een plastic tube met inderdaad een plastic dop.

Overigens zit mijn oogcreme ook in een plastic tubetje met plastic dop, mijn gezichtsserum in een glazen potje met plastic dopje met idem pipet en de zonnecreme die ik vandaag voor mijn gezicht heb gebruikt -want sterke bescherming tegen UV- zit in een plastic tube met plastic dop. Mijn bodylotion zit in een plastic pot, met plastic dop en plastic pompje en mijn deodorant zit in een plastic flesje, met glazen roller, maar plastic dop. Mascara? In een plastic huls, met plastic dop en ik weet niet waarvan de haren van het borsteltje zijn gemaakt. Mijn kohl potlood heeft een plastic dop en mijn wenkbrauwpoeder zit in een plastic doosje en breng ik op met een kwastje van plastic. Waar de haartjes van zijn gemaakt? Geen flauw idee. Waarschijnlijk ook plastic want die zat ooit in een zeer goedkoop setje kwasten van de winkel voor eenheidsprijzen. Tot zover mijn maquilage en verzorging van vandaag.

Geen plastic kopen wordt deze eerste dag niet echt een uitdaging, maar wat een drama om plastic te omzeilen! Dat hoeft gelukkig ook niet, maar ik verwacht een hele interessante week. 

NB. Voor meer informatie over de Zero Plastic week: www.zeroplasticweek.org

1 opmerking:

  1. Gisteravond heb ik mij -zonder er ook maar een seconde over na te denken- aangemeld voor deze actie. En direct ontstonden er vragen; waar koop ik nu mijn brood? Of verse groente? Vlees of vleesvervangers? En dat waren slechts de eersten. En wat een opluchting was er ook dat ik bepaalde producten juist dit weekend heb gekocht.

    Daarom deze vragen aan jullie:
    Stel je doet mee (of echt natuurlijk), wat wil jij deze week echt kopen, maar zit in plastic verpakt? En hoe zou jij dat oplossen?

    Of heb je goede tips voor mij of andere deelnemers? Ik hoor het graag!

    BeantwoordenVerwijderen