zaterdag 15 juni 2013

#FAIL

Technisch gezien is er geen sprake van falen, maar toch:
Vanmorgen gingen wij in alle vroegte op weg naar Haarlem. Ik mocht drie nieuwe blousjes uitkiezen tegen de zeer prettige prijs van nul euro voor mij. Maar waar ik totaal niet over na had gedacht, deze blousjes liggen keurig per stuk verpakt te wachten op hun nieuwe eigenaar in, jawel, plastic. Niet alleen plastic om de verschillende blousjes, maar ook een strookje plastic om de boord mooi rechtop te houden. Er vonden enige seconden twijfel plaats, maar ik kleed mij graag in naar mijn smaak mooie kleding en heb er toch drie uitgekozen. Niet zo Zero Plastic dus. Zelfs al heb ik ze technisch gesproken niet gekocht, het voelde wel een beetje raar. 

Bij de kassa weigerde ik wel, tot verbazing van de dame erachter, de grote plastic tas waar de nieuwe kleding in kon worden gedragen. Het regende en een deel van de kleding was voor het passen uit de verpakking gehaald en daarom des te meer reden om wel een tas te gebruiken. Maar ik vond het wel genoeg plastic voor vandaag. Terwijl mijn geliefde zijn auto ophaalde bestelde ik een panini parma voor hem. Verbaasd keek ik naar de manier waarop deze werden overhandigd aan de koper. Uiteraard ging er een servetje bij, maar dat servetje werd gelegd in een ruim plastic frietbakje met daarop het broodje. Ik vertelde de meneer vriendelijk dat ik geen plastic bakje hoefde en het servetje voldeed. De meneer keek niet op zijn minst verbaast en ik voelde mij alweer wat beter dat ik toch plastic had bespaard.

Verder is het tot nu toe niet al te lastig. Afgezien van het debacle van gisteren, toen mijn buurman een buitenlamp aanschafte die wij samen betalen. Ik realiseerde mij pas na het ophangen van de lamp dat deze in plastic had gezeten, want er lag een grote lege plastic verpakking op mijn bureau die ik nota bene zelf had opengeknipt.

Gisteravond: Ik wilde graag The Great Gatsby zien, dus op naar The Movies, waar ik de film met een plastic 3D-bril op mijn neus kon bekijken. Na gebruik moet deze weer worden ingeleverd, dus geen aanschaf van een plastic artikel. Wel pakte ik een zakje met een schoonmaakdoekje, maar omdat ik niet zeker was of deze geen plastic bevatte heb ik hem weer teruggelegd. De bril maakte ik eerst schoon met mijn trui en toen realiseerde ik mij dat er een brillendoekje bij mijn zonnebril in de koker zit. Uberhaupt een betere oplossing dan het schoonmaakdoekje. Ik kocht dit keer geen grote kop thee omdat de zakjes waar deze in zitten er niet plastic vrij uitzien. Onderwijl was ik binnengekomen door middel van mijn plastic filmpas waarmee ik tegen betaling alle filmhuizen in Amsterdam mag bezoeken. Een goede deal als je net als ik gemiddeld twee tot vier films per maand bezoekt. Wel moet ik voor 3D-films een toeslag betalen en bij enkele filmhuizen kan dit alleen met behulp van mijn plastic pinpas. Maar niet bij deze.

De film vond ik fantastisch. Thuis warmde ik eindelijk een groot deel van mijn rijst met groenten en tonijn op als avondeten en verliet het huis nog even om een drankje te drinken met vrienden die vlakbij waren. Nu worden plastic roerstaafjes gelukkig hergebruikt, want even schoot het door mij heen dat ik misschien helemaal geen GT kon drinken. En na hier twee matige wijnen gedronken te hebben was ik toe aan een pittigere smaak. Maar de vraag rees; uit wat voor fles komt de tonic? Gelukkig werd deze in kleine glazen flesjes geleverd en uiteraard zat de gin in een grote glazen fles. Beide met metalen dop, dus GT it was.

Tot zover gisteren en inderdaad, vandaag begon dus niet zo goed. 

Vanmiddag heb ik geluncht met een oude vriend en dit keer totaal niet nagedacht over de koffie. De cafeïne vrije koffie is in dit huis gelukkig niet per stuk in plastic verpakt, maar de melk -voor in mijn latte- zit in een verpakking met een plastic dop. Diepe zucht. Ook het brood bij de kroketten die ik als lunch at komt waarschijnlijk uit een plastic zak. Van de kroketten weet ik dat er vetvrij papier in de doos zit en ik heb geen flauw idee waar de tomaat en komkommer vandaan komen die ik erbij kreeg. Grote kans dat dit een kistje is. Misschien ook niet. Maar of er plastic bij zit? Het kan ook papier zijn. Op zich dus niet heel slecht.

En nu hoef ik gelukkig even niets meer te kopen.  Het valt me als ik over vandaag nadenk toch wel even tegen. Bah.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten